Mikä tempo on ja miten sitä käytetään?

25.11.2019

Mikä ihmeen tempo? 

Tempo on yksinkertaisesti tapa määrittää yksittäiseen toistoon käytettävä aika. Tempo myös erottelee yksittäisen tositon eri työvaiheet keskenään. 

Esimerkiksi 4010 tempo jalkakyykyssä tarkoittaa sitä että laskeudut kyykyn ala-asentoon neljän sekunnin(4) aikana, jonka jälkeen ilman(0) taukoa lähdet nousemaan takaisin ylös yhden(1) sekunnin aikana. Tästä sitten lähdet uuteen toistoon ilman mainittavaa taukoa yläasennossa(0).
Toki jalkakyykystä puhuttaessa on hyvä muistaa että jos kuorma on vähänkään korkeampi niin et välttämättä aloita uutta toistoa täysin samantien kun pääset ylös vaikka temmossa olisikin nolla(0). Tämä johtuu kyykyn luonteesta liikkeenä ja siitä että haluat myös ensin hallita ja tasapainottaa oman kehosi ennen uuden toiston tekemistä. Kyykyn yläasennossa ei myöskään ole kovinkaan paljon aktiivista lihastyötä, vaan paino lepää lähinnä nilvekannatuksella. Tämä tarkoittaa sitä että 1-2s tauko ei käytännössä lisää liikkeen kuormitusta mihinkään suuntaan. 

Tempo on myös äärimmäisen tärkeä työkalu kun mietitään uusien liikkeiden opettelua sekä lihaksen "tuntemisen" opettelua. Käyttämällä hieman pidempie eksentrisiä tempoja, kuten esimerkin neljä sekuntia, pakotetaan lihaksisto hallitsemaan kuormaa myös alaslaskuvaiheessa, joka lisää samalla myös hermoston ja mielen kykyä hahmottaa liike ja oikeiden lihasten työ. 
Tottakai hitaat temmot syövät hieman käytettäviä painoja aluksi, mutta kun totut tähän tapaan tehdä toistoja niin huomaat hyvinkin pian kuinka voimatasot ottavat vanhat rajasi kiinni ja menevät myös tästä eteenpäin. 

Tempo on myös loistava tapa parantaa kommunikointia valmentajan ja valmennettavan välillä. Kun temmon käsitte on sisäistetty, voi valmentaja luottavaisesti lukea treenipäiväkirjan tuloksia ja luottaa siihen että treenijaksossa saatu kehitys on nimenomaan lihashermojärjestelmän adaptaatiota, eikä vain kehittynyttä kykyä pompauttaa kyykky paremmin ala-asennosta ylös.