Miten oppia kyykkäämään?

14.11.2019

Tuntuuko siltä että kyykyn tekeminen on ikuisuuspulma? Selkään sattuu ja painot ei vaan tunnu nousevan? 


Tällä videolla mä esittelen sulle helpon progression, selkeillä liikekohtaisilla voimatavoitteilla, jotka edesauttavat kyykyn liikemallin oppimista. Saavuttamalla voimatasot kussakin liikkeessä, varmistat kehon lihasten ja hallinnan oikeanlaisen kehityksen kohti sitä tasoa jonka takakyykky vaatii. Tämä on erittäin hyvä tapa opetella uusia liikkeitä, varsinkin ilman valmentajaa ja jatkuvaa ohjeistusta tekniikan suhteen. 

Progression hienous on juurikin tässä prosessissa. Progression jokainen liike valmentaa samalla kohti seuraavaa liikettä. Esimerkiksi maljakyykky käsipainolla kehittää keskivartalon voimaa ja yläselän tukea, joka mahdollistaa etukyykyn tekemisen. Lisäksi maljakyykky toimii helppona variaationa mennä syvälle kyykkyyn ilman raskasta kuormaa niskassa. Tämän vuoksi epäonnistumisen pelko ei pakota jättämään sarjoja vajaaksi, kun pahimmassa tapauksessa paino vain lipeää käsistä lattialle. 
Etukyykky taas entisestään vahvistaa keskivartaloa ja etureisiä, sillä tangon kanssa kyykätessä liikkeen kuormittaminen on paljon helpompaa kuin käsipainon kanssa. Lisäksi etukyykyssä tanko tarjoaa korkeamman painopisteen, mikä luo lisää haastetta kehonhallintaan maljakyykkyyn verrattuna. Liike on siis askel lähempänä takakyykyn toeutusta.

Tavallaan opit siis takakyykyn opettelematta takakyykkyä liikkeenä lainkaan. 

-Matias